In een viering van het honderdjarig bestaan van de artistieke en literaire beweging die wordt voortgebracht door André Bretons Surrealistisch Manifest (1924), organiseert Christie’s in Londen op 7 maart de Art of the Surreal avondveiling met een belangrijke highlight die sinds 1998 niet meer is getoond. Na meer dan 40 jaar in een particuliere collectie te hebben doorgebracht, komt “L’ami intime (De Intieme Vriend)” (1958), een werk van de Belgische surrealist René Magritte, de markt op met een hoge schatting van £50 miljoen (~$37,8 miljoen tot $63 miljoen).
Magritte staat misschien wel het meest bekend om zijn iconische kunstwerk “La trahison des images (Dit is geen pijp)” (1929), waarin hij vaak alledaagse objecten in ongebruikelijke contexten presenteert in droomachtige composities die zowel sereniteit als ongemak oproepen. Naast het beeld van de pijp wordt Magritte herinnerd om zijn nadruk op figuurlijke anonimiteit en obscuriteit, evenals zwevende objecten. In “L’ami intime (De Intieme Vriend)” kijkt een favoriet motief van de schilder – een man met een bowler hoed – over een stenen rand naar een heuvelachtig landschap en een bewolkte hemel, terwijl een glas water en een stokbrood achter hem zweven, alsof ze op een tafelblad liggen.
De man in de bowler hoed verscheen voor het eerst in het werk van Magritte zo’n 32 jaar eerder in “Les rêveries du promeneur solitaire (De overpeinzingen van een eenzame wandelaar)” (1926), waarbij hij uitkijkt over een troosteloos landschap terwijl een mannelijk lichaam achter hem zweeft. Het gekapte figuur fungeert als een ondefinieerbare vervanger voor de alledaagse man.
“De bowlerhoed … verrast niet,” zei Magritte in 1966 nadat hij het meer dan 50 keer in zijn werk had afgebeeld. “Het is een hoofddeksel dat niet origineel is. De man met de bowlerhoed is gewoon een man uit de middenklasse in zijn anonimiteit. En ik draag het. Ik ben niet graag uniek.”
In een persbericht beschreef Olivier Camu, plaatsvervangend voorzitter van Moderne en Impressionistische kunst bij Christie’s, “L’ami intime (De Intieme Vriend)” als “uiterst poëtisch, stil en mysterieus, vooral gezien de onbekende identiteit van de zittende figuur samen met de suggestieve titel.”
“L’ami intime (De Intieme Vriend)” maakt sinds 1980 deel uit van de collectie van Gilbert en Lena Kaplan en is het enige werk van de familie dat wordt aangeboden tijdens de Art of the Surreal veiling. Het schilderij, samen met de andere werken die worden geveild, is te bezichtigen tijdens een voorverkoop tentoonstelling in het Rockefeller Center in Manhattan tot 14 februari, voordat het onder de hamer gaat bij Christie’s in Londen in maart.
FAQ: Veiling van het werk “L’ami intime (De Intieme Vriend)” van René Magritte
Wat wordt er geveild?
Op 7 maart organiseert Christie’s in Londen de Art of the Surreal avondveiling, ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Surrealistische Beweging. Eén van de hoogtepunten van de veiling is het werk “L’ami intime (De Intieme Vriend)” (1958) van de Belgische surrealist René Magritte.
Hoeveel wordt het werk geschat?
De veiling van “L’ami intime (De Intieme Vriend)” heeft een hoge schatting van £50 miljoen (~$37,8 miljoen tot $63 miljoen).
Wat is het bekendste kunstwerk van Magritte?
Het meest bekende kunstwerk van Magritte is waarschijnlijk “La trahison des images (Dit is geen pijp)” (1929). In dit werk presenteert hij alledaagse objecten in ongebruikelijke contexten, waardoor sereniteit en ongemak worden opgeroepen.
Wat zijn de kenmerken van Magritte’s werk?
Magritte wordt herinnerd om zijn nadruk op figuurlijke anonimiteit en obscuriteit, evenals zwevende objecten. Hij presenteert alledaagse objecten in droomachtige composities.
Wat toont “L’ami intime (De Intieme Vriend)”?
In “L’ami intime (De Intieme Vriend)” kijkt een man met een bowler hoed over een stenen rand naar een heuvelachtig landschap en een bewolkte hemel. Achter hem zweven een glas water en een stokbrood, alsof ze op een tafelblad liggen.
Wat is de betekenis van de man met de bowler hoed in Magritte’s werk?
De man met de bowler hoed is een favoriet motief van Magritte. Het personage verscheen voor het eerst in “Les rêveries du promeneur solitaire (De overpeinzingen van een eenzame wandelaar)” (1926). In zijn werk fungeert de man met de bowler hoed als een ondefinieerbare vervanger voor de alledaagse man.
Wat zegt Magritte over de bowler hoed?
Magritte heeft meer dan 50 keer de bowler hoed in zijn werk afgebeeld en verklaarde: “De bowlerhoed … verrast niet. Het is een hoofddeksel dat niet origineel is. De man met de bowlerhoed is gewoon een man uit de middenklasse in zijn anonimiteit. En ik draag het. Ik ben niet graag uniek.”
Wat wordt er gezegd over “L’ami intime (De Intieme Vriend)”?
Olivier Camu, plaatsvervangend voorzitter van Moderne en Impressionistische kunst bij Christie’s, beschrijft het werk als “uiterst poëtisch, stil en mysterieus”, vooral gezien de onbekende identiteit van de zittende figuur samen met de suggestieve titel.
Waar kan ik het werk bekijken voordat het geveild wordt?
“L’ami intime (De Intieme Vriend)” en de andere werken die gevei
The source of the article is from the blog dk1250.com