Birmingham Museum en Art Gallery opent deels na vier jaar

Na een sluiting van vier jaar heeft het Birmingham Museum en Art Gallery de deuren deels heropend om de pre-Raphaelites uit de stad terug te verwelkomen na een rondreis door de VS. De tentoonstelling “Victorian Radicals: Van de Pre-Raphaelites tot de Arts and Crafts Movement” bevat een aantal bekende publiekstrekkers. Het kleine portret van Chatterton (1855-56) door Henry Wallis toont de dichter op zijn sterfbed in modieuze paarse broeken. Frederick Sandys’ woedende Medea (1866-68) klampt zich vast aan haar koraalkralen terwijl ze bezweringen mompelt. Modellen Jane Morris en Fanny Cornforth tonen prachtig haar in andere schilderijen.

De tentoonstelling stelt ook de vraag hoe toekomstige bezoekers op nieuwe manieren kunnen nadenken over de pre-Raphaelites, misschien in relatie tot migratie, kolonialisme en representatie. Het is tijd om de kunstwereld-snobisme dat hen buiten de mainstream plaatst los te laten. Ze worden veroordeeld om verschillende redenen: hun overdrijvingen, hun sentiment, hun emotie. Maar is deels de afkeer juist het gevolg van hun populariteit en de speciale aantrekkingskracht die ze hebben op jongeren, queer mensen en romantici? Het is tijd om te erkennen dat we ons niet schuldig hoeven te voelen over de kunst waar we van houden.

Met drie generaties Britse kunstenaars vertelt “Victorian Radicals” het verhaal van de Pre-Raphaelite Brotherhood, opgericht als geheime genootschap in 1848. Een van de sterren van de tentoonstelling is Ford Madox Brown, die kortstondig Dante Gabriel Rossetti les gaf. Zijn schilderij “The Pretty Baa-Lambs” (1851-59) toont Browns geliefde Emma Hill met hun baby in het idyllische Stockwell in Londen. Dit sentimentele tafereel, geschilderd in opvallende kleuren, zorgde destijds voor ophef.

Het radicalisme van de pre-Raphaelites is niet altijd even zichtbaar. In hun vroegste fase waren ze inderdaad rebellen. Ze werden uitgelachen vanwege hun voorkeur voor felle kleuren, emotionele werken en realistische (in plaats van geïdealiseerde) figuren. Maar de “tweede golf” die onder de invloed van Dante Gabriel Rossetti een decennium later opkwam, bracht de pre-Raphaelites naar hun sensuele hoogtepunt. Het middengedeelte van de tentoonstelling wordt gedomineerd door Rossetti’s onvoltooide portret van Jane Morris, genaamd “La Donna della Finestra” (1881). Haar krachtig androgyne gezicht en donkere haarmassa zweven boven een okerkleurige achtergrond. Simeon Solomon’s “Bacchus” (1867) toont een prachtige Italiaanse jongeman met een thyrsus (staf) vol druiven.

De tentoonstelling toont ook de decoratieve kunsten, mode en ambachten naast de schilderijen en bespreekt de pre-Raphaelites ook in relatie tot de industrialisatie. Dankzij de industriële ontwikkelingen konden de pre-Raphaelites hun middeleeuwse fantasieën schilderen. Anilinekleurstoffen maakten intense paars- en groentinten mogelijk, waardoor de mode van vrouwen veranderde. Daarnaast waren er nieuwe pigmenten beschikbaar om de natuur in rijke, heldere kleuren te schilderen. Het werk van de socialist William Morris, die een bedrijf oprichtte dat textiel, behang, wandtapijten en meubels produceerde, zorgt voor een link tussen kunst en ambacht.

De tentoonstelling eindigt met het werk van Birminghamse kunstenaars die in de late jaren 1890 voortkwamen uit de School of Art. Ze gaven een eigen draai aan de middeleeuwse neigingen van de pre-Raphaelites. In hun verlangen naar een denkbeeldig verleden en hun uitbundige wereldopbouw spreken de pre-Raphaelites sterk tot de verbeelding van onze tijd, waarin fantasy een prominente rol speelt in de literatuur en op het scherm. Deze tentoonstelling biedt een intrigerende start om opnieuw na te denken over de pre-Raphaelites en hun betekenis in onze moderne tijd.

FAQ:
1. Wat is de naam van de tentoonstelling in Birmingham Museum en Art Gallery?
De tentoonstelling heet “Victorian Radicals: Van de Pre-Raphaelites tot de Arts and Crafts Movement”.

2. Welke bekende kunstwerken zijn te zien in de tentoonstelling?
Enkele bekende kunstwerken die te zien zijn in de tentoonstelling zijn het kleine portret van Chatterton door Henry Wallis, Medea door Frederick Sandys en verschillende schilderijen met modellen Jane Morris en Fanny Cornforth.

3. Welke vraag wordt gesteld in de tentoonstelling?
De tentoonstelling stelt de vraag hoe toekomstige bezoekers op nieuwe manieren kunnen nadenken over de pre-Raphaelites, misschien in relatie tot migratie, kolonialisme en representatie.

4. Wie waren de Pre-Raphaelite Brotherhood?
De Pre-Raphaelite Brotherhood was een geheime genootschap van Britse kunstenaars, opgericht in 1848.

5. Welke kunstenaar toont het schilderij “The Pretty Baa-Lambs” in de tentoonstelling?
Ford Madox Brown toont het schilderij “The Pretty Baa-Lambs” in de tentoonstelling.

6. Welk schilderij domineert het middengedeelte van de tentoonstelling?
Het onvoltooide portret van Jane Morris, genaamd “La Donna della Finestra” door Dante Gabriel Rossetti domineert het middengedeelte van de tentoonstelling.

7. Welke invloed had de industrialisatie op de pre-Raphaelites?
Dankzij de industrialisatie konden de pre-Raphaelites hun middeleeuwse fantasieën schilderen en waren er nieuwe pigmenten beschikbaar om de natuur in rijke, heldere kleuren te schilderen.

8. Wie gaf een eigen draai aan de middeleeuwse neigingen van de pre-Raphaelites?
Birminghamse kunstenaars die voortkwamen uit de School of Art, gaven een eigen draai aan de middeleeuwse neigingen van de pre-Raphaelites.

Definities:
– Pre-Raphaelites: een geheime genootschap van Britse kunstenaars opgericht in 1848, bekend om hun voorkeur voor felle kleuren, emotionele werken en realistische figuren.
– Arts and Crafts Movement: een kunst- en designbeweging die ontstond in de late 19e eeuw als reactie op de industrialisatie, met de nadruk op handgemaakte producten en ambachtelijkheid.

Suggesties voor gerelateerde links:
Birmingham Museum en Art Gallery
Pre-Raphaelite Society
British Museum
National Gallery
Victoria and Albert Museum