Faith Ringgold, de pionierende kunstenaar en schrijver die vooral bekend staat om haar vertellende quilts waarin kunst en activisme samensmolten, is op 93-jarige leeftijd overleden. Het overlijden van Ringgold werd op zaterdag gemeld door de New York Times.

Faith Ringgold laat een impactvolle erfenis achter van activisme en pleitbezorging voor diversiteit en inclusie, die een blijvende stempel heeft gedrukt op de kunstwereld en talloze anderen heeft geïnspireerd om hun stem als instrument voor sociale verandering te gebruiken. Dit verklaarde Dorian Bergen, president van ACA Galleries, die Ringgold bijna drie decennia vertegenwoordigde, in een verklaring aan CNN. “We zullen haar enorm missen en blijven toegewijd om deze erfenis voort te zetten door haar werk, filosofieën en leven met de wereld te delen.”

Ringgold, geboren in 1930 in Harlem tijdens de Harlem Renaissance, haalde inspiratie uit de tumultueuze sociale realiteit die ze doormaakte. Als student dreigde haar formele introductie in de kunst bijna te worden beperkt door de regels van het City College of New York, die vrouwen beperkten tot specifieke studierichtingen – kunst was er daar geen van. Echter, Ringgold’s vasthoudendheid leidde haar tot een overeenkomst met een schoolbestuurder: haar kunststudie was afhankelijk van haar inschrijving bij de school of education, waar vrouwen welkom waren.

Na het behalen van haar bachelorgraad in beeldende kunst en onderwijs in 1955, begon Ringgold kunst te onderwijzen in openbare scholen terwijl ze haar eigen kunst ontwikkelde. Later behaalde ze een mastergraad in kunst aan het City College in 1959. Haar vroege werk werd beïnvloed door burgerlijke onrust en raciale spanningen, en had duidelijke politieke en sociale betekenissen.

Tussen 1963 en 1967 portretteerde Ringgold gespannen raciale verhoudingen in Amerika in een serie schilderijen met de titel “The American People Series”. Het laatste schilderij van de serie, “American People Series #20: Die,” is een levendige kritiek op de gewelddadige rellen in de tijd van de burgerrechtenbeweging. Het schilderij, misschien wel het beroemdste werk in de serie, toont op gruwelijke wijze een groep mannen, vrouwen en kinderen die elkaar brutale aanvallen toebrengen. Het maakt nu deel uit van de permanente collectie van het Museum of Modern Art.

“Ik raakte gefascineerd door de capaciteit van kunst om de tijd, plaats en culturele identiteit van de kunstenaar vast te leggen,” vertelde ze aan het Museum of Modern Art. “Hoe kon ik, als Afro-Amerikaanse vrouwelijke kunstenaar, vastleggen wat er om me heen gebeurde?”

In de beginjaren van Ringgold kreeg haar werk niet veel erkenning, wat er toe leidde dat ze haar activisme naar de straat bracht voor oorzaken zoals de vertegenwoordiging van vrouwen – vooral zwarte vrouwen – in reguliere kunsttentoonstellingen en -collecties. In 1970 werd Ringgold gearresteerd en beschuldigd van het ontheiligen van de Amerikaanse vlag vanwege haar medeorganisatie van de “People’s Flag Show”, een tentoonstelling tegen de Vietnamoorlog en het recht van kunstenaars om de vlag als materiaal te gebruiken op basis van het Eerste Amendement.

“Ze hielden me niet lang vast omdat de media toekeek,” vertelde ze aan de New York Times over haar veroordeling.

In dezelfde periode begon Ringgold nieuwe materialen in haar kunst te verwerken. Ze experimenteerde met het werken met hout en klei, maar het stof veroorzaakte ernstige astma-aanvallen, waardoor ze gedwongen werd over te stappen naar meer vergevingsgezinde materialen, met name stof. Na het verkennen van wereldwijde kunstvormen zoals Afrikaanse textiel en Tibetaanse wandtapijten, geïnspireerd door de laatste, werd ze vooral bekend om haar quilts.

In 1980 werkte Ringgold samen met haar moeder, Madame Willi Posey, een modeontwerpster en naaister, om haar eerste quilt te maken, getiteld “Echoes of Harlem”. Ringgold verweefde het leven van Afro-Amerikanen en zwarte vrouwen in haar quilts, die ze beschreef als schilderijen gemaakt “in de quilting-stijl”. Haar quilt uit 1986, “Over 100 Pounds Weight Loss Performance Story Quilt”, bespotte de tegenstrijdige sociale verwachtingen van vrouwen. Tussen 1990 en 1997 creëerde ze een serie van twaalf quilts getiteld “The French Collection”, waarin ze thema’s van zwart feminisme verkende aan de hand van het verhaal van een jonge zwarte vrouw in de jaren 1920, die Harlem verlaat om een kunstenaar in Parijs te worden.

Op recente jaren hebben vele kunstinstituten retrospectieven samengesteld ter ere van Ringgold’s baanbrekende visie en haar lichaam van werk. “Ik ben me volledig bewust van de aandacht die ik nu krijg in de kunstwereld, en ik ben dankbaar,” vertelde Ringgold aan de New York Times in 2019. “Maar ik ben me er ook van bewust dat het erg lang heeft geduurd.”

In 2019

Hieronder vindt u een FAQ-sectie gebaseerd op de belangrijkste onderwerpen en informatie in het artikel:

FAQ

1. Wie was Faith Ringgold?
Faith Ringgold was een pionierende kunstenaar en schrijver die vooral bekend stond om haar vertellende quilts waarin kunst en activisme samensmolten.

2. Hoe oud was Faith Ringgold toen ze overleed?
Faith Ringgold overleed op 93-jarige leeftijd.

3. Wat was de impact van Faith Ringgold?
Faith Ringgold liet een impactvolle erfenis achter van activisme en pleitbezorging voor diversiteit en inclusie, die een blijvende stempel heeft gedrukt op de kunstwereld en anderen heeft geïnspireerd om hun stem als instrument voor sociale verandering te gebruiken.

4. Welke serie schilderijen maakte Faith Ringgold over raciale verhoudingen in Amerika?
Faith Ringgold maakte tussen 1963 en 1967 een serie schilderijen met de titel “The American People Series”, waarin ze gespannen raciale verhoudingen in Amerika portretteerde.

5. Welk schilderij van Faith Ringgold maakt nu deel uit van de permanente collectie van het Museum of Modern Art?
Het laatste schilderij van de serie “The American People Series”, getiteld “American People Series #20: Die,” maakt nu deel uit van de permanente collectie van het Museum of Modern Art.

6. Waar staat Faith Ringgold bekend om?
Faith Ringgold staat vooral bekend om haar quilts, waarin ze het leven van Afro-Amerikanen en zwarte vrouwen verweefde en thema’s van zwart feminisme verkende.

7. Welke tentoonstelling organiseerde Faith Ringgold tegen de Vietnamoorlog?
Faith Ringgold organiseerde de “People’s Flag Show”, een tentoonstelling tegen de Vietnamoorlog en het recht van kunstenaars om de vlag als materiaal te gebruiken op basis van het Eerste Amendement.

8. Welke materialen gebruikte Faith Ringgold in haar kunst?
Faith Ringgold begon met het verwerken van nieuwe materialen in haar kunst, zoals hout en klei. Later stapte ze over naar stoffen vanwege ernstige astma-aanvallen veroorzaakt door stof.

9. Met wie werkte Faith Ringgold samen voor haar eerste quilt?
Faith Ringgold werkte samen met haar moeder, Madame Willi Posey, een modeontwerpster en naaister, om haar eerste quilt te maken, getiteld “Echoes of Harlem”.

10. Welke serie quilts maakte Faith Ringgold waarin ze thema’s van zwart feminisme verkende?
Faith Ringgold creëerde tussen 1990 en 1997 een serie van twaalf quilts getiteld “The French Collection”, waarin ze thema’s van zwart feminisme verkende aan de hand van het verhaal van een jonge zwarte vrouw in de jaren 1920.

Voor meer informatie en werken van Faith Ringgold kunt u de officiële website van ACA Galleries bezoeken: link.

The source of the article is from the blog motopaddock.nl