Sacha: Een Iconische Modefotografe

Sinds 1964 heeft Sacha een uniek oeuvre opgebouwd, gekenmerkt door lichtheid, nauwkeurigheid en oprechtheid. Haar fotografische collectie is toevertrouwd aan het Musée Nicéphore Niépce en deze tentoonstelling markeert haar eerste museale retrospectief in Frankrijk.

Met haar eenvoud wist Sacha (geboren als Sacha van Dorssen in 1940 in Rotterdam, Nederland) zich te vestigen als een bijzondere modefotografe, direct herkenbaar tussen vele anderen. Ze fotografeerde voor prestigieuze magazines als Elle, The Sunday Times Magazine, Stern, Vogue UK, Avenue, Le Jardin des Modes, Lui, Vogue Homme, Harper’s Bazaar Italia, GQ, Bloom en met name Marie-Claire. Daarnaast werkte ze aan talrijke reclamecampagnes voor merken als Yves Saint-Laurent, Louis Vuitton, Dim en meer.

In Marie Claire, waar ze van 1977 tot 1999 bijna maandelijks werd gepubliceerd, bouwde Sacha een sterke relatie op met het magazine en zijn verschillende varianten. Als Nederlandse fotografe kreeg ze bij haar aankomst in Frankrijk in 1964 al snel haar eerste opdrachten van Peter Knapp, destijds de artistiek directeur van Elle.

Door de jaren heen heeft Sacha’s aandacht voor compositie, details, kleurgebruik, lichtbeheersing en de natuurlijke uitstraling van haar foto’s haar gevestigd als een meester in haar vakgebied. Bij haar foto’s lijken modellen nooit te poseren, maar eerder gevangen te zijn in een intieme sfeer, waardoor de aanwezigheid van de fotografe wordt vergeten. Landschappen spelen ook een belangrijke rol in haar werk. Op subtiele wijze weet Sacha mannequins, modellen en omgevingen samen te brengen door gebruik te maken van natuurlijk buitenlicht, waar ze de voorkeur aan geeft boven studioverlichting. Het resultaat zijn zachte foto’s en een atmosfeer waarin kleding niet altijd het belangrijkste onderwerp lijkt te zijn.

Sacha is deel van een beperkte kring van modefotografen die de tand des tijds heeft doorstaan. Haar fotografische collectie, bestaande uit honderdduizenden dia’s die zorgvuldig zijn gerangschikt op datum, getuigt van haar focus op modefotografie. Deze tentoonstelling zou zelfs exclusief samengesteld kunnen worden uit covers en dubbele pagina’s van magazines, zoveel zijn het er.

Sacha begrijpt als geen ander dat modefotografie alleen bestaat voor het magazine. Ze belichaamt de complexe productieketen van modebeelden. Voor Sacha draait het bij modefotografie om teamwork. Tijdens elke sessie zijn redacteuren en assistenten actief, samen met modellen, kappers en visagisten. Voordat de fotografe haar werk kan doen, is er al veel voorbereiding nodig.

Daarnaast hebben Sacha’s assistenten gedetailleerd documentatie bijgehouden van reizen voor magazines, met technische gegevens die nodig waren voor de ontwikkeling van films op Polaroids. Deze informatie heeft Sacha verzameld in haar notitieboekjes, met vermelding van locaties, namen van aanwezige personen en tal van andere details. Dit werk is een belangrijke bron om de productiewijze van deze foto’s en de resoluut collectieve aanpak te begrijpen.

Sacha houdt ervan om ook de neveneffecten van haar reizen voor mode- en reclamefotografie vast te leggen. Ze richt haar precieze blik op onverwachte, maar altijd perfect gecomponeerde details.

Het is in deze geest dat Sacha de fotografe is geworden van werken gewijd aan Mariano Fortuny en Christian Dior. Voor Éditions du Regard heeft ze atmosferen vastgelegd die zorgen voor unieke en onvergetelijke boeken. Met haar meesterschap om de essentie vast te leggen en aandacht voor elk detail past Sacha zich aan aan het specifieke licht van elke locatie, waarbij ze de voorkeur geeft aan buiten en zonlicht.

Mode, reclame, reportages – sinds 1964 heeft Sacha een uniek oeuvre opgebouwd dat gekenmerkt wordt door lichtheid, nauwkeurigheid en oprechtheid.

Excerpt from the text by Sylvain Besson

FAQ:

1. Wie is Sacha van Dorssen?
Sacha van Dorssen is een modefotografe geboren in 1940 in Rotterdam, Nederland. Ze heeft een uniek oeuvre opgebouwd sinds 1964, gekenmerkt door lichtheid, nauwkeurigheid en oprechtheid.

2. Waar is haar fotografische collectie ondergebracht?
Haar fotografische collectie is toevertrouwd aan het Musée Nicéphore Niépce.

3. Wat markeert de tentoonstelling in Frankrijk?
De tentoonstelling markeert haar eerste museale retrospectief in Frankrijk.

4. Voor welke magazines heeft Sacha van Dorssen gefotografeerd?
Sacha heeft gefotografeerd voor prestigieuze magazines als Elle, The Sunday Times Magazine, Stern, Vogue UK, Avenue, Le Jardin des Modes, Lui, Vogue Homme, Harper’s Bazaar Italia, GQ, Bloom en vooral Marie-Claire.

5. Welke reclamecampagnes heeft Sacha van Dorssen gewerkt?
Ze heeft gewerkt aan reclamecampagnes voor merken als Yves Saint-Laurent, Louis Vuitton, Dim en meer.

6. Welke rol spelen landschappen in haar werk?
Landschappen spelen een belangrijke rol in haar werk. Ze weet mannequins, modellen en omgevingen op subtiele wijze samen te brengen door gebruik te maken van natuurlijk buitenlicht.

7. Wat markeert Sacha als een meester in haar vakgebied?
Haar aandacht voor compositie, details, kleurgebruik, lichtbeheersing en de natuurlijke uitstraling van haar foto’s hebben haar gevestigd als een meester in haar vakgebied.

8. Hoe kan Sacha’s fotografische collectie worden beschreven?
Haar fotografische collectie bestaat uit honderdduizenden zorgvuldig gerangschikte dia’s op datum, die zelfs exclusief samengesteld kunnen worden uit covers en dubbele pagina’s van magazines.

9. Wat is het belang van teamwork bij modefotografie volgens Sacha?
Voor Sacha draait het bij modefotografie om teamwork. Redacteuren, assistenten, modellen, kappers en visagisten werken samen tijdens elke sessie, voordat de fotografe haar werk kan doen.

10. Wat is het belang van Sacha’s notitieboekjes?
Sacha’s assistenten hebben gedetailleerde documentatie bijgehouden van reizen voor magazines, met technische gegevens die nodig waren voor de ontwikkeling van films op Polaroids. Deze informatie is verzameld in haar notitieboekjes en is een belangrijke bron om de productiewijze van haar foto’s en de collectieve aanpak te begrijpen.

Definitions:
– Museale retrospectief: Een tentoonstelling die retrospectief terugkijkt op het werk van een kunstenaar of fotograaf.
– Redacteuren: Personen die verantwoordelijk zijn voor de samenstelling en bewerking van een tijdschrift of publicatie.
– Dia’s: Fotografische beelden op gearchiveerde dia’s.
– Dubbele pagina’s: Een spread in een tijdschrift bestaande uit twee tegenover elkaar liggende pagina’s.

Suggested links:
Sacha van Dorssen

The source of the article is from the blog macnifico.pt