In het Prado Museum in Madrid is een schilderij van de Italiaanse meester Caravaggio onthuld, dat ooit per ongeluk werd toegeschreven aan een onbekende kunstenaar en bijna voor een koopje werd geveild. Het doek, dat tussen 1605 en 1609 is geschilderd, toont een bloedige Jezus met een doornenkroon, zijn handen vastgebonden, terwijl hij aan het publiek wordt getoond door de Romeinse gouverneur Pontius Pilatus vlak voor zijn kruisiging.
“Het schilderij is een van de ongeveer 60 bekende werken van Caravaggio die er bestaan en dus een van de meest waardevolle oude meesterwerken ter wereld”, aldus een persbericht van het museum dat maandag werd gepubliceerd.
“Sinds de herontdekking ervan op een veiling drie jaar geleden, vertegenwoordigt Ecce Homo [Latijn voor “Zie de mens”] een van de grootste ontdekkingen in de geschiedenis van de kunst, en heeft het een ongekende snelheid van consensus op gang gebracht over de authenticiteit ervan,” voegde het eraan toe.
In 2021 zou een veilinghuis in Madrid het doek onder de hamer brengen met een openingsprijs van 1.500 euro ($1.800 destijds), waarbij het ten onrechte werd toegeschreven aan een kunstenaar uit de kring van de 17e-eeuwse Spaanse schilder Jose de Ribera.
Maar enkele uren voor de veiling blokkeerde het ministerie van Cultuur de verkoop uit bezorgdheid dat het eigenlijk een schilderij van Michelangelo Merisi da Caravaggio was, wiens werken miljoenen waard zijn.
De last-minute interventie kwam nadat het Prado had gezegd dat het “voldoende documentair en stilistisch bewijs” had om aan te nemen dat het doek een Caravaggio was.
De kunstenaar, die een gewelddadig en chaotisch leven leidde (1571-1610), was een pionier van de baroktechniek bekend als chiaroscuro, waarbij licht en schaduw scherp contrasteren.
Nu gerestaureerd, wordt het oude meesterwerk voor het eerst aan het publiek getoond in een tentoonstelling genaamd “Het Verloren Caravaggio”. Het zal negen maanden lang te zien zijn.
De tentoonstelling werd mogelijk gemaakt door de “royale” geste van de nieuwe eigenaar, die ermee instemde het werk tijdelijk uit te lenen, aldus de directeur van het museum, Miguel Falomir, tijdens een persconferentie, zonder te vermelden wie het was.
Het tevoorschijn komen van het schilderij is “extreem belangrijk voor de kunstgeschiedenis”, legde David Garcia Cueto, verantwoordelijk voor Italiaanse schilderijen bij het Prado, uit. “Er was meer dan 45 jaar lang geen nieuw werk van Caravaggio geïdentificeerd.”
Experten die de geschiedenis ervan hebben bestudeerd, zeggen dat dit olieverfschilderij deel uitmaakte van de privécollectie van de Spaanse koning Felipe IV in het midden van de 17e eeuw, voordat het tentoongesteld werd in de residentie van zijn zoon, Karel II.
Het werd vervolgens nagelaten aan de San Fernando Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in de buurt van de centrale Puerta del Sol in Madrid, voordat het in 1823 werd overgedragen aan de Spaanse diplomaat en later premier Evaristo Perez de Castro.
Toen hij stierf, ging het over op zijn nakomelingen, om bijna twee eeuwen lang uit het zicht te verdwijnen, totdat het in april 2021 weer opdook.
De herontdekking verraste Caravaggio-experts, die “absoluut unaniem” waren in hun erkenning van de herkomst van het schilderij, aldus Cueto.
“Alle Caravaggio-specialisten zijn het eens, wat betekent dat we er zeker van zijn dat dit een schilderij is van de grote meester uit deze periode,” zei hij.
Kunsthistorici gebruiken verschillende methoden om de legitimiteit van een kunstwerk te bepalen, waaronder forensisch onderzoek van het doek en de verf om de leeftijd ervan te bepalen, de technologie en stijlen van de periode waarin het is gemaakt, en de technieken van de kunstenaars of hun studenten.
Een van de experts die betrokken waren bij het authentificatieproces was Maria Cristina Terzaghi, een kunstgeschiedenisprofessor aan de Universiteit Roma Tre in Italië, die zei dat het doek “radiografische” technieken en een “nauwgezet onderzoek” onderging.
Ze vloog naar Madrid nadat de veiling was gestopt en zei dat haar onderzoek haar er geen moment aan twijfelde: “Het was duidelijk dat het een werk van Caravaggio was,” vertelde ze het persbureau AFP destijds.
Voor haar was het bewijs overtuigend: van “het hoofd van Christus” tot de gloed van zijn torso, de kleur van zijn mantel en “de driedimensionale aard van de drie figuren, die in een overgang zijn die bijna filmisch is”.
Volgens Spaanse media is de eigenaar een Britse burger die in Spanje woont en die 36 miljoen euro ($39 miljoen) heeft betaald voor het 400 jaar oude schilderij.
“Het schilderij zal niet in het huis van de koper terechtkomen”, zei Jorge Coll, hoofd van de kunstgalerij Colnaghi in Londen, die de verkoop heeft geregeld, tegen de Spaanse krant El Pais. “De eigenaar wil het voorlopig uitlenen aan openbare kunstcollecties.”
Maar Prado-directeur Falomir zei dat de toekomst van het schilderij in handen van de eigenaar ligt.
“Het is een privébezit, dus de eigenaar zal het laatste woord hebben,” zei hij.
In het Prado Museum in Madrid is een schilderij van Caravaggio onthuld. Het schilderij, genaamd “Ecce Homo”, toont een bloedige Jezus met een doornenkroon. Dit meesterwerk werd ooit per ongeluk toegeschreven aan een onbekende kunstenaar en bijna voor een lage prijs geveild. Het Prado Museum heeft echter voldoende bewijs gevonden om te bevestigen dat het schilderij daadwerkelijk van Caravaggio is.
Belangrijke termen en jargon:
– Caravaggio: Michelangelo Merisi da Caravaggio was een Italiaanse schilder uit de late 16e en vroege 17e eeuw, bekend om zijn realistische schilderijen met dramatische gebruik van licht en schaduw.
– Prado Museum: Het Prado Museum is een kunstmuseum in Madrid, Spanje. Het staat bekend om zijn grote collectie van Europese kunst, waaronder werken van beroemde kunstenaars als Caravaggio, Goya en Velázquez.
– Veilinghuis: Een veilinghuis is een plaats waar kunstwerken en andere waardevolle voorwerpen worden geveild aan de hoogste bieder.
– Chiaroscuro: Chiaroscuro is een schildertechniek waarbij sterke contrasten tussen licht en schaduw worden gebruikt om volume en diepte te creëren.
FAQ:
1. Wie is de kunstenaar van het onthulde schilderij in het Prado Museum?
Het schilderij is van de Italiaanse meester Caravaggio.
2. Wat toont het schilderij?
Het schilderij toont een bloedige Jezus met een doornenkroon, zijn handen vastgebonden, terwijl hij aan het publiek wordt getoond door Pontius Pilatus vlak voor zijn kruisiging.
3. Waarom werd het schilderij eerst toegeschreven aan een onbekende kunstenaar?
Het schilderij werd per ongeluk toegeschreven aan een kunstenaar uit de kring van de Spaanse schilder Jose de Ribera.
4. Waarom werd de veiling van het schilderij geblokkeerd?
Het ministerie van Cultuur blokkeerde de verkoop uit bezorgdheid dat het eigenlijk een schilderij van Caravaggio was.
5. Hoe lang zal het schilderij te zien zijn?
Het schilderij zal negen maanden lang te zien zijn in een tentoonstelling genaamd “Het Verloren Caravaggio”.
Suggesties voor gerelateerde links:
– Prado Museum: De officiële website van het Prado Museum in Madrid.
– Caravaggio Foundation: Een organisatie die zich toelegt op het bestuderen en promoten van het werk van Caravaggio.
– Caravaggio and Bernini Exhibition: Informatie over een tentoonstelling die Caravaggio en Bernini samenbrengt in de Kunsthistorisches Museum in Wenen.
The source of the article is from the blog qhubo.com.ni