Yoko Ono: Art That Defies the Odds

Het is alweer vijfentwintig jaar geleden dat ik een toekomst voorspelde voor de wereldberoemde persoon die ik zojuist vol enthousiasme had geïnterviewd; een vrouw die ooit in het avant-garde wereldje zat, maar nog regelmatig bekritiseerd werd in de populaire cultuur. Nou, aangezien het tegenwoordig modieus is om fouten toe te geven, kan ik nu zeggen dat ik behoorlijk verkeerd zat met mijn voorspelling over de toekomst van Yoko Ono.

Deze week zal Tate Modern de “grootste tentoonstelling ooit in Groot-Brittannië ter ere van het baanbrekende werk van kunstenaar en activist Yoko Ono” presenteren. De tentoonstelling genaamd “Yoko Ono: Muziek van de Geest” zal meer dan 200 werken van haar tonen, variërend van instructiestukken en partituren tot installaties, films, muziek en fotografie. Het doel is om zeven decennia van het radicale, innovatieve werk van deze eenmalige medewerker en weduwe van John Lennon, die tegenwoordig 90 jaar oud is, te beslaan.

De kern van mijn falende voorspelling is eigenlijk om de kracht van haar buitengewoon positieve artistieke perspectief te eren, dat desondanks alle pogingen om het te negeren, standhoudt. Toen ik met Ono sprak in haar appartement in het Dakota-gebouw in New York, de plek waar ze ooit met Lennon woonde, werd het me duidelijk waarom zij en Lennon een connectie hadden toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten op haar galerietentoonstelling in Londen in 1966. Haar optimisme en haar ondeugendheid waren altijd de kenmerkende elementen van Yoko’s gevoel voor esthetiek, en ze geloofde dat deze perfect samenvielen met Lennon’s eigen temperament. Hier had ik dus een deel van de juiste boodschap begrepen, zij het in een sterrenroes, terwijl ik een mok thee kreeg met een zelfportret erop getekend door Lennon onder het woord “Imagine”, terwijl ik alleen met haar in de keuken zat, een kamer verwijderd van zijn witte vleugel.

Ons gesprek vond precies dertig jaar na het bekritiseerde bed-in voor vrede van het paar in het Hilton Amsterdam Hotel plaats, en ze gaf toe dat haar artistieke reputatie destijds kwijt was. Een vriend had tegen haar gezegd dat haar creativiteit juist was gered doordat ze niet wijdverbreid werd gevierd, en dat het anders “een doodlopende weg” zou zijn geweest. Met een stille, droge humor vertelde Ono me: “Eerst dacht ik, ‘Nou, het zou me niet erg veel hebben uitgemaakt’, maar ik realiseer me nu dat hij gelijk had.” Ze kon het nu zien als “een zegen” dat haar kunstwerken “niet communiceerden”, en voegde eraan toe: “misschien was hun tijd nog niet gekomen”.

Een groot deel van Yoko’s kunst bestaat uit dit soort wrange positiviteit; een vreemd concept dat misschien is wat het kunst maakt. Veel van haar vroege werken waren eenvoudige instructies, zoals het stelen van een maan in een emmer water of het maken van een gat in de lucht. Toen ik vertrok, verward om me heen kijkend, glimlachte Ono en zei: “Als je iets achterlaat, maak je geen zorgen. Ik bewaar het wel.”

FAQ:

1. Wat is de tentoonstelling “Yoko Ono: Muziek van de Geest”?
De tentoonstelling genaamd “Yoko Ono: Muziek van de Geest” is de grootste tentoonstelling ooit in Groot-Brittannië ter ere van het baanbrekende werk van kunstenaar en activist Yoko Ono. Het omvat meer dan 200 werken, variërend van instructiestukken en partituren tot installaties, films, muziek en fotografie.

2. Wat is het doel van de tentoonstelling?
Het doel van de tentoonstelling is om zeven decennia van het radicale, innovatieve werk van Yoko Ono te beslaan en haar buitengewoon positieve artistieke perspectief te eren.

3. Wat maakt Yoko Ono’s werk uniek?
Yoko Ono’s werk kenmerkt zich door een combinatie van positiviteit en ondeugendheid. Veel van haar vroege werken bestaan uit eenvoudige instructies en hebben een wrange positieve insteek.

4. Wat is de connectie tussen Yoko Ono en John Lennon?
Yoko Ono was de weduwe van John Lennon en een eenmalige medewerker van hem. Ze ontmoetten elkaar voor het eerst op haar galerietentoonstelling in Londen in 1966 en hadden een connectie gebaseerd op hun gedeelde temperament en artistieke perspectieven.

5. Hoe ziet Yoko Ono haar artistieke reputatie uit het verleden?
Yoko Ono geeft toe dat haar artistieke reputatie destijds kwijt was, maar ziet nu in dat het een zegen was dat haar kunstwerken destijds niet veel werden gewaardeerd. Ze gelooft dat misschien de tijd nog niet rijp was voor haar werk.

Key terms/jargon:

– Tentoonstelling: Een tijdelijke presentatie van kunstwerken of objecten.
– Kunstenaar: Een persoon die beroepsmatig artistieke werken maakt.
– Activist: Een persoon die actief betrokken is bij het bevorderen van politieke of sociale verandering.
– Instructiestukken: Kunstwerken die bestaan uit eenvoudige instructies.
– Partituren: Geschreven notaties van muziek.
– Installaties: Kunstwerken die zijn ontworpen voor een specifieke locatie en meestal bestaan uit meerdere elementen.
– Film: Een bewegend beeldwerk dat visuele verhalen vertelt.
– Fotografie: Het maken van beelden door middel van licht en lenzen.

Suggested related links:

Tate – De officiële website van Tate Modern, waar de tentoonstelling wordt gepresenteerd.
Yoko Ono – De officiële website van Yoko Ono, waar meer informatie over haar werk te vinden is.
John Lennon – De officiële website van John Lennon, de overleden echtgenoot van Yoko Ono.
Hilton – De officiële website van Hilton Hotels, waar het bekritiseerde bed-in voor vrede van Yoko Ono en John Lennon plaatsvond.

The source of the article is from the blog toumai.es