John Nesbitt, een pionier op het gebied van ontwerp en constructie van grootformaat camera’s, is op 77-jarige leeftijd overleden. Met zijn camerasystemen wist hij het fotografische proces te vertragen, waardoor fotografen hun eigen praktijk konden heroverwegen en verdiepen. Dit was vooral het geval bij John, wiens diepgaande betrokkenheid en begrip van het Welshe landschap duidelijk naar voren kwam in zijn tentoonstelling Mutatis Mutandis bij Ffotogallery in Cardiff in 1987. In deze tentoonstelling gebruikte John meervoudige belichtingen op 10 x 8 inch negatieven om de veranderingen in het natuurlijke landschap te onderzoeken onder invloed van licht, atmosfeer en verschillende weersomstandigheden. De resulterende beelden hebben een diep indringende kwaliteit.
John werd geboren in Carlisle, als zoon van Margaret (geboren Shadwick) en Emmanuel, bekend als “Manny”. Een paar jaar later verhuisde het gezin naar Sunderland, waar Manny werkte als inkoper voor een bouwbedrijf. John bezocht de Southmoor technische school in Sunderland, waar hij zijn interesse voor kunst ontwikkelde, evenals bruikbare vaardigheden in metaal- en houtbewerking. Op 16-jarige leeftijd verliet hij school en ging naar de Kunstacademie van Sunderland, gevolgd door de Kunstacademie van Bath in 1964, waar ik hem voor het eerst ontmoette.
Na zijn afstuderen in 1967 richtte John zich aanvankelijk op stillevens en landschapsschilderkunst, aangevuld met incidentele onderwijsopdrachten en werk in de bosbouw. Hij trouwde met Jan Allen in 1968 en verhuisde met zijn gezin in 1971 naar Midden-Wales, waar hij zich op fotografie ging richten met behulp van verschillende cameraformaten. John en Jan gingen in de jaren ’70 uit elkaar.
Ondanks de beperkingen van zijn tweedehands 5×4 MPP-camera, besloot John in 1983 zijn eigen camera te ontwerpen en te bouwen, gebaseerd op de klassieke camera’s van Gandolfi en Deardorff. In een verlaten smederij naast zijn huis in Llanidloes werkte hij aan zijn prototype, waarvoor hij aanvankelijk een oude mahoniehouten tafelblad uit een container gebruikte. Later organiseerde John workshops over grootformaat camera’s, die zo populair waren dat hij samenwerkte met een medefotograaf, Pete Davis, om ze regelmatig te kunnen geven. Dit leidde ook tot bestellingen voor ongeveer 150 handgemaakte camera’s.
In 1985 werd het werk van John tentoongesteld in een overzicht van de Britse fotografie, getiteld Image and Exploration: Some Directions in British Photography, 1980-85, bij de Photographers’ Gallery in Londen. Een volledige portfoliomap getiteld The Old Metal Mines of Mid-Wales werd in 1995 aangekocht door de Nationale Bibliotheek van Wales, en datzelfde jaar exposeerde John een andere landschapsportefeuille, Whispers, bij de Recontres Photographiques en Bretagne, in Galerie Le Lieu in Lorient aan de zuidkust van Bretagne. In 1996 hield John een retrospectief van zijn werk in Studio 13, Llanidloes, en begon gesponsord werk aan een serie foto’s over de Highland Clearances, onder de titel The Year of the Burnings.
John trad in 1991 in het huwelijk met zijn tweede vrouw, Michelle Audurea. Zes jaar later verhuisden ze naar een oude boerderij in de Vendée, in het westen van Frankrijk, die John renoveerde. Hoewel hij bleef fotograferen en zijn werk bleef exposeren, maakte hij geen camera’s meer. Hij keerde terug naar zijn eerdere passie voor Keltische muziek en begon doedelzak te spelen, die hij in 1966 had gekocht in een antiekwinkel in Bath.
John laat zijn vrouw Michelle, zijn zoons Piers en Tom, twee kleinkinderen, zijn oudere broer George en twee zussen June (zijn tweelingzus) en Kathleen achter.
FAQ:
1. Wie was John Nesbitt en wat waren zijn bijdragen aan de fotografie?
John Nesbitt was een pionier op het gebied van ontwerp en constructie van grootformaat camera’s. Hij wist het fotografische proces te vertragen, waardoor fotografen hun eigen praktijk konden heroverwegen en verdiepen.
2. Wat was de tentoonstelling Mutatis Mutandis?
Mutatis Mutandis was een tentoonstelling die John Nesbitt in 1987 bij Ffotogallery in Cardiff organiseerde. Hij gebruikte meervoudige belichtingen op 10 x 8 inch negatieven om de veranderingen in het natuurlijke landschap te onderzoeken onder invloed van licht, atmosfeer en verschillende weersomstandigheden.
3. Waar was John Nesbitt geboren en waar groeide hij op?
John Nesbitt werd geboren in Carlisle en groeide op in Sunderland.
4. Welke opleidingen volgde John Nesbitt?
John Nesbitt volgde de Southmoor technische school in Sunderland en vervolgde zijn studie aan de Kunstacademie van Sunderland en de Kunstacademie van Bath.
5. Met welke camera begon John Nesbitt zijn fotografiecarrière?
John Nesbitt begon zijn fotografiecarrière met een tweedehands 5×4 MPP-camera.
6. Hoeveel handgemaakte camera’s heeft John Nesbitt besteld?
John Nesbitt heeft ongeveer 150 handgemaakte camera’s besteld.
7. Waar werden John Nesbitts werk tentoongesteld?
Het werk van John Nesbitt werd tentoongesteld bij de Photographers’ Gallery in Londen, de Nationale Bibliotheek van Wales en Galerie Le Lieu in Lorient, Bretagne.
8. Wat werd John Nesbitts passie na zijn fotografiecarrière?
Na zijn fotografiecarrière keerde John Nesbitt terug naar zijn eerdere passie voor Keltische muziek en begon hij doedelzak te spelen.
Belangrijke termen:
– Meervoudige belichtingen: Het combineren van meerdere belichtingen op één negatief om verschillende aspecten van een onderwerp vast te leggen.
– Grootformaat camera’s: Camera’s die gebruik maken van grote negatiefformaten, zoals 10 x 8 inch, in tegenstelling tot kleinere film- en digitale camera’s.
Suggesties voor gerelateerde links:
– Ffotogallery
– Nationale Bibliotheek van Wales
The source of the article is from the blog portaldoriograndense.com