Francis Bacon en Monet leiden veilingen van 20e en 21e-eeuwse kunst bij Christie’s in Londen

Christie’s, een van ’s werelds meest gerenommeerde veilinghuizen, zal dit jaar in Londen twee landschappen aanbieden die de verkoop van 20e en 21e-eeuwse kunst zullen leiden: een dynamisch en gepassioneerd werk van Francis Bacon en een melancholische Monet, die allebei al geruime tijd niet meer op veilingen te zien waren.

Het schilderij van Bacon, getiteld “Landschap bij Malabata, Tanger” (1963), wordt geschat op £15 miljoen-£20 miljoen. Het werk is een eerbetoon aan Peter Lacy, met wie de kunstenaar lange tijd een gepassioneerde en vaak gewelddadige relatie had. Bacon schilderde het werk in Londen, slechts een jaar nadat Lacy op tragische wijze op 46-jarige leeftijd overleed. Het schilderij is meer dan 20 jaar in dezelfde collectie gebleven en werd in 1985 voor $517.000 verkocht op een veiling bij Sotheby’s New York, waarmee het destijds het duurste Bacon-werk ooit verkocht was. (Tegenwoordig heeft Bacon’s veilingrecord betrekking op het werk “Drie studies van Lucian Freud” uit 1969, dat in 2013 voor $142,4 miljoen werd verkocht bij Christie’s New York.)

Het schilderij van Bacon werd oorspronkelijk verkocht door Marlborough Gallery in 1963 en is volgens Christie’s te zien geweest in 32 tentoonstellingen in 27 steden wereldwijd, waaronder de retrospectieve tentoonstelling in het Grand Palais in Parijs in 1971-72 en de tentoonstelling “Francis Bacon: Man and Beast” van de Royal Academy of Arts in 2022.

Monet’s werk “Matinée sur la Seine, temps net” (1897) maakt deel uit van de “Ochtenden aan de Seine” serie, bestaande uit 21 schilderijen die elk een ander tijdstip van de dag tonen van het beroemde riviergedeelte.

Geschat op £12 miljoen-£18 miljoen, komt “Matinée sur la Seine, temps net” voor het eerst in 45 jaar op de veiling. Het werk werd gemaakt in Monet’s “bateau-atelier” (studio-boot) in het midden van de rivier die door Giverny kronkelt, het plattelandsdorpje waar Monet enkele van zijn meest herkenbare werken heeft gecreëerd, waaronder de “Nymphéas” (Waterlelies) serie.

“Matinée sur la Seine, temps net” was voor het laatst te zien in 1990 als onderdeel van de tentoonstelling “Monet in de jaren ’90: De serie-schilderijen” in het Museum of Fine Arts in Boston, het Art Institute of Chicago en de Royal Academy of Arts in Londen.

Het schilderij van Bacon zal te zien zijn bij Christie’s New York tot 19 februari, en beide werken zullen te bewonderen zijn bij Christie’s London van 1 tot 7 maart.

FAQ

1. Wat zijn de geschatte prijzen van de landschappen die Christie’s dit jaar in Londen zal veilen?
Het schilderij van Francis Bacon, getiteld “Landschap bij Malabata, Tanger” (1963), wordt geschat op £15 miljoen-£20 miljoen. Het werk van Monet, genaamd “Matinée sur la Seine, temps net” (1897), wordt geschat op £12 miljoen-£18 miljoen.

2. Welke relatie heeft het schilderij van Bacon met Peter Lacy?
Het schilderij van Bacon, “Landschap bij Malabata, Tanger” (1963), is een eerbetoon aan Peter Lacy. De twee hadden een langdurige, gepassioneerde en vaak gewelddadige relatie.

3. Hoe lang is het schilderij van Bacon in dezelfde collectie geweest?
Het schilderij is meer dan 20 jaar in dezelfde collectie gebleven voordat het in 1985 werd verkocht op een veiling bij Sotheby’s New York.

4. Wat is het veilingrecord van Bacon?
Het huidige veilingrecord van Francis Bacon betreft het werk “Drie studies van Lucian Freud” uit 1969, dat in 2013 voor $142,4 miljoen werd verkocht bij Christie’s New York.

5. Welke tentoonstellingen heeft het schilderij van Bacon bezocht?
Het schilderij van Bacon is te zien geweest in 32 tentoonstellingen in 27 steden wereldwijd, waaronder de retrospectieve tentoonstelling in het Grand Palais in Parijs in 1971-72 en de tentoonstelling “Francis Bacon: Man and Beast” van de Royal Academy of Arts in 2022.

6. Wat is de “Ochtenden aan de Seine” serie van Monet?
“Matinée sur la Seine, temps net” (1897) maakt deel uit van de “Ochtenden aan de Seine” serie van Monet. Deze serie bestaat uit 21 schilderijen die elk een ander tijdstip van de dag tonen van het beroemde riviergedeelte.

7. Waar werd “Matinée sur la Seine, temps net” gemaakt?
Het werk werd gemaakt in Monet’s “bateau-atelier” (studio-boot) in het midden van de rivier die door Giverny kronkelt, het plattelandsdorpje waar Monet enkele van zijn meest herkenbare werken heeft gecreëerd.

8. Wanneer was “Matinée sur la Seine, temps net” voor het laatst te zien?
Het schilderij was voor het laatst te zien in 1990 als onderdeel van de tentoonstelling “Monet in de jaren ’90: De serie-schilderijen” in het Museum of Fine Arts in Boston, het Art Institute of Chicago en de Royal Academy of Arts in Londen.

Gerelateerde links:
Christie’s