Tijdens de afgelopen weken hebben tienduizenden demonstranten de straten en snelwegen van de Bay Area in de Verenigde Staten gevuld en hebben sociale media volgestroomd met krachtige beelden om aandacht te vragen voor de vernietiging in Gaza en een staakt-het-vuren te eisen. Opvallend genoeg blijven de meeste grote lokale kunstinstituten, die bekend staan om hun vurige vrijheid van expressie en kunstzinnige waarheid, opmerkelijk stil. Waar je een luide roep om een “staakt-het-vuren nu” zou verwachten, heerst er een stilte. Maar kunstenaars zelf protesteren nu tegen deze institutionele stilte.
Bij een publiek community evenement in het Yerba Buena Center for the Arts, genaamd “Love Letter to SoMa”, organiseerde een groep kunstenaars vorige week donderdag een protest. Ze bewerkten, versierden en veranderden hun eigen tentoongestelde werken. Het protest, genaamd “Love Letter to Gaza”, was gericht tegen “de stilte van YBCA over de genocide van Palestijnen en de censuur van kunstenaars door de instelling”.
De kunstenaars bespoten hun eigen kunstwerken met graffiti, hingen spandoeken over hun werk, gooiden pamfletten en veranderden op allerlei manieren hun kunst om ondubbelzinnig hun steun aan het Palestijnse volk te tonen.
Dit was het eerste grote protest over Gaza in een lokaal kunstinstituut, nadat honderden kunstmedewerkers en andere demonstranten het Museum of Modern Art in New York City innamen. Na de actie “Love Letters to Gaza” sloot YBCA zijn deuren voor het weekend, waardoor een deel van het 15e jaarlijkse Fresh Festival, met optredens van kunstenaars uit gemarginaliseerde gemeenschappen, moest worden uitgesteld.
De beschuldigingen van censuur zijn gericht op het werk van Jeffrey Cheung en Lukaza Branfman-Verissimo. Volgens een verklaring van Jewish Voice for Peace Bay Area, die de actie samen met het Palestijnse Feministische Collectief, de Bay Area Palestijnse Jeugdbeweging, de Amerikaans Palestijnse Gemeenschapsnetwerk en de kunstenaars hebben georganiseerd: “YBCA heeft kunstenaar Jeff Cheung gecensureerd door hem te verbieden een muurschildering in de kleuren van de Palestijnse vlag te maken en noemde het ‘verdeeldheid zaaiend’. Ze nodigden kunstenaar Lukaza Branfman-Verissimo uit om tekst voor hun ‘Statement Marquee’ voor te stellen, wat vaak een centraal punt is voor dialogen in het museum. Maar de kunstenaar zegt: ‘Ik kreeg te horen dat ze mijn tekst met ‘Free Palestine’ erin niet konden accepteren'”.
De kunstenaars hebben een oproep tot actie gelanceerd om hun protest tegen YBCA te ondersteunen. De eisen van de kunstenaars omvatten onder andere een onmiddellijk en permanent staakt-het-vuren en stopzetting van de Amerikaanse wapenleveringen aan Israël, een einde aan de censuur van YBCA op kunstenaars, het verwijderen van zionistische YBCA-financiers en bestuursleden, en de naleving van YBCA van zijn visie om een ruimte te zijn die “kunstenaars machtigt, gemeenschappen inspireert en blijvende sociale verandering teweegbrengt”.
“In onze pogingen om onze platforms bij YBCA te gebruiken om solidariteit met de Palestijnse bevrijdingsbeweging te bevorderen, zijn we gesmoord en verstoord”, zegt Paz G., een kunstenaar van Bay Area Now 9 en mede-organisator van Love Letter to Gaza. “Er is geen excuus voor de stilte van YBCA op een moment dat ons belastinggeld wordt gebruikt om de vernietiging van het leven en gemeenschappen in Gaza te ondersteunen”.
“Culturele werkers en kunstenaars in de hele Bay Area dromen van een vrij Palestina. We hopen dat YBCA zich bij die visie wil aansluiten, in plaats van er tegen te werken”, aldus champoy, een andere kunstenaar van Bay Area Now 9 en mede-organisator van Love Letter to Gaza.
Ik heb gesproken met twee kunstenaars die deelnamen aan “Love Letter to Gaza”, Sholeh Asgary en Leila Weefur, over hoe zij hun werk hebben veranderd en wat ze hoopten te bereiken met het protest.
Sholeh Asgary is een Iraanse multidisciplinaire kunstenaar wiens werk “Shabah e Baad” (Ghost Winds) een zes-kanaals geluidsinstallatie is, geïnspireerd op een traditionele praktijk in kleinere Iraanse dorpen waar qanats – oude waterwegen die dateren van vóór de Romeinse aquaducten – door tunnels onder een systeem van putten werden gecreëerd om in dorre omgevingen voor voedsel te zorgen. Haar werk is gericht op de spookbeekjes van San Francisco, de verdwenen waterwegen die begraven zijn onder de gevolgen van kolonialisme. “Dit echoot de huidige milieudestructie van Wadi Gaza en de waterwegen in heel Gaza”, aldus Asgary.
Samen met Dena Al-Adeeb, haar protestpartner, heeft Asgary een flyer gemaakt met een nieuwe plattegrond van het YBCA-gebouw, waarop de waterwegen van Wadi Gaza werden gelegd, en wegwijzers die verwezen naar de gedwongen evacuatieroutes voor Palestijnen daar. “We hebben de tekst gebruikt geïnspireerd op het voortdurende ‘Love Letters From Palestine’-project van het Palestijnse Feministische Collectief en deze pamfletten verspreid over de binnenplaats, zoals duizenden verplaatsingspamfletten die het Israëlische defensieleger met drones heeft laten vallen”, zegt ze.
Voor Asgary is er een diep teleurstellende ironie in de institutionele stilte van YBCA over Gaza. “YBCA heeft zich omarmd met grote sociale rechtvaardigheidshervormingen zoals Black Lives Matter en Woman Life Freedom, en zegt dat het een veilige omgeving creëert voor gemarginaliseerde kunstenaars om zich uit te drukken. Maar als het op Gaza aankomt, is dat opeens niet toegestaan. Waarom nodig je SWANA [Zuidwest-Aziatische Noord-Afrikaanse] kunstenaars uit voor je show, om vervolgens te laten zien dat je onze gemeenschappen en veiligheid als ‘verdelend’ beschouwt?”
“Hoe komt het dat juist deze beweging verboden is om te worden uitgedrukt? Terwijl mijn gemeenschappen”.
FAQs:
1. Wat is het doel van het protest in het Yerba Buena Center for the Arts?
Het protest genaamd “Love Letter to Gaza” was gericht tegen de stilte van YBCA over de genocide van Palestijnen en de censuur van kunstenaars door de instelling.
2. Wat deden de kunstenaars tijdens het protest?
De kunstenaars bewerkten, versierden en veranderden hun eigen tentoongestelde werken. Ze bespoten hun kunstwerken met graffiti, hingen spandoeken op en veranderden hun kunst om hun steun aan het Palestijnse volk te tonen.
3. Waarom beschuldigen kunstenaars YBCA van censuur?
De beschuldigingen van censuur zijn gericht op het werk van Jeffrey Cheung en Lukaza Branfman-Verissimo. YBCA verbood Cheung om een muurschildering in de kleuren van de Palestijnse vlag te maken en weigerde Branfman-Verissimo’s tekstvoorstel met de woorden “Free Palestine” te accepteren.
4. Welke eisen stellen de kunstenaars aan YBCA?
De eisen van de kunstenaars omvatten onder andere een onmiddellijk en permanent staakt-het-vuren en stopzetting van de Amerikaanse wapenleveringen aan Israël, een einde aan de censuur van YBCA op kunstenaars, het verwijderen van zionistische YBCA-financiers en bestuursleden, en de naleving van YBCA van zijn visie om een ruimte te zijn die “kunstenaars machtigt, gemeenschappen inspireert en blijvende sociale verandering teweegbrengt”.
5. Wanneer vond het protest plaats en wat waren de gevolgen?
Het protest vond plaats tijdens het publieke community-evenement “Love Letter to SoMa” in het Yerba Buena Center for the Arts. Na het protest sloot YBCA zijn deuren voor het weekend, wat resulteerde in het uitstellen van een deel van het 15e jaarlijkse Fresh Festival.
Definitions:
– Yerba Buena Center for the Arts (YBCA): Een kunstinstelling in San Francisco, Verenigde Staten.
– Gaza: Een regio aan de oostelijke Middellandse Zeekust, waar momenteel een conflict heerst tussen Israël en Palestina.
Suggested related link:
Yerba Buena Center for the Arts
The source of the article is from the blog meltyfan.es